Czcionka:

A+A-

Kontrast:

ZESPÓŁ DS. ASYSTY RODZINNEJ

ZESPÓŁ DS. ASYSTY RODZINNEJ

 

ul. Narutowicza 6, 06-500 Mława

tel.: (23) 654 35 60 wew.28

sekretariat@mops-mlawa.pl

 

Kim jesteśmy ?

Termin „asystent” został wyprowadzony od słowa „asysta”, które jest określeniem na osobę towarzyszącą komuś, współobecną, pomagającą, będącą w pogotowiu.

 

Asystent rodziny – osoba przez pewien czas wspierająca rodzinę, aby w przyszłości samodzielnie potrafiła pokonywać trudności życiowe, zwłaszcza dotyczące opieki i wychowania dzieci.


Czym się zajmujemy ?

 

Asystent rodziny ma na celu pracę z rodziną w problemach nie tylko wychowawczych, lecz także w sprawach codziennych. Realizowana przez niego pomoc polega na wsparciu w przezwyciężeniu trudności, w poprawie sytuacji życiowej, by w przyszłości rodzina samodzielnie pokonywała własne problemy.

 


Zadaniem asystenta rodziny jest:

 

Zadaniem asystenta rodziny jest pomoc rodzinie przy wdrażaniu prawidłowych postaw życiowych wszystkich jej członków. Współpraca z asystentem odbywa się za zgodą rodziny i przy aktywnym jej udziale.

 


Pracujemy z:

  • rodzinami biologicznymi przeżywającymi trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej, nawet w sytuacji umieszczenia dzieci poza rodziną;
  • małoletnimi rodzicami opuszczającymi młodzieżowy ośrodek wychowawczy, młodzieżowy ośrodek socjoterapii, schronisko dla nieletnich lub zakład poprawczy i wychowującymi dziecko;
  • koordynujemy wsparcie kobiet w ciąży i rodzin z ustawy „Za życiem”. 

 

Formy wsparcia:

 

Najważniejszym dokumentem regulującym system wspierania rodziny w Polsce jest Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2020 r. poz. 821).

 

Ustawa określa główne formy wspierania rodziny a w szczególności:

  • usługi asystenta rodziny;
  • usługi świadczone przez rodziny wspierające;
  • system pieczy zastępczej.

 


Ponadto proponujemy:

 

  • poradnictwo w rozwiazywaniu problemów dotyczących wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych bezpośrednio w Zespole ds. Asysty Rodzinnej lub za pośrednictwem strony internetowej adres emaliowy  - sekretariat@mops-mlawa.pl;

 

  • projekt ,, Wakacje z Maxem".

 

            Projekt „ Wakacje z Maxem” skierowany jest do dzieci i młodzieży spędzającej wakacje na terenie miasta Mława. Celem projektu jest wypełnienie czasu wolnego dzieciom i młodzieży
w atrakcyjny sposób. Spotkania odbywają się co roku  w  miesiącu lipcu na terenie mławskich placówek oświatowych.

Proponujemy uczestnikom  zajęcia o charakterze kulturalnym , sportowym, rozrywkowym oraz profilaktycznym. Każdy biorący udział  w projekcie  otrzymuje karnet, w którym zbiera pieczątki za wzięcie udziału w zabawach. Uczestnicy którzy zbiorą wszystkie pieczątki biorą udział w losowaniu nagród podczas ostatniego finałowego spotkania. Współorganizatorami projektu są mławskie instytucje.

            Projekt „Wakacje z Maxem” pokazuje dzieciom i młodzieży alternatywy dla gier komputerowych, propaguje sport, popularyzuje zabawy podwórkowe oraz gry planszowe.  Buduje pozytywną i otwartą postawę w stosunku do służb mundurowych tj. policji, straży pożarnej. Uczy pierwszej pomocy oraz rozpoznawania znaków drogowych. Modeluje  sposób spędzania czasu wolnego dorosłych z dziećmi. Pogłębia więzi rodzinne.

 

  • projekt ,, Akademia Kompetencji Wychowawczych".

 

Akademia Kompetencji Wychowawczych  skierowana jest dla każdego, kto szuka sposobu na nawiązanie głębszych i cieplejszych relacji z dziećmi.  Jego głównym celem jest wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą.  Tematyka spotkań obejmuje:

 

- rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć,

- aktywne, wspierające słuchanie,

- motywowanie dziecka do współdziałania,

- modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka,

- uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole,

- wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka,

- budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka,

- konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.

 

Zajęcia mają charakter warsztatowy . Składają się z krótkich omówień i wprowadzeń tematycznych, a ich istotą są ćwiczenia i scenki. Cennym elementem uczącym jest wymiana doświadczeń między uczestnikami oraz praktyczne wypróbowywanie nowych umiejętności w postaci zadań domowych. Spotkania odbywają się w małych grupach (nie większych niż 15 osób).

 

Realizatorami projektu  są asystenci rodziny z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mławie.

 

  • projekt ,,Pogotowie Lekcyjne".

 

Program powstał z myślą o dzieciach, które nie są w stanie, przy wykorzystaniu własnych środków i możliwości osiągnąć zadowalających wyników w nauce. Celem zajęć jest wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci poprzez udział wolontariuszy w procesie nauki szkolnej dzieci. Zajęcia w ramach Pogotowia lekcyjnego skierowane są do uczniów szkół podstawowych.

Głównym założeniem programu jest realizowanie następujących celów:

  • indywidualna pomoc w odrabianiu lekcji,
  • nauka koncentracji, planowania uczenia się, przygotowania do lekcji, aktywnego słuchania, odpowiedniego zaplanowania nauki,
  • wspomaganie w procesie samodzielnego uczenia się, wyrównywanie braków,
  • motywowanie i rozbudzanie ciekawości i zainteresowań,
  • pomoc w wykorzystaniu umiejętności systematycznej pracy.

            Pracownicy socjalni oraz asystenci rodziny z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej dokonują wstępnego rozeznania rodzin z dziećmi, które mają problemy w nauce, a następnie kierują do koordynatora programu celem dokonania szczegółowych uzgodnień dotyczących zapotrzebowania na pomoc. Realizacja części merytorycznej programu spoczywa na wolontariuszach z MOPS
w Mławie w ramach zawartych porozumień o współpracy.

Data dodania: 2021-02-18 08:55:34
Data edycji: 2021-02-26 07:51:38
Ilość wyświetleń: 222

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej