Regulamin Organizacyjny
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Mławie
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mławie, zwany dalej „Regulaminem”, określa organizację, strukturę wewnętrzną i zasady funkcjonowania Ośrodka.
§2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Ośrodku - należy przez to rozumieć Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Mławie;
2) Regulaminie - należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mławie;
3) Kierowniku - należy przez to rozumieć Kierownika Działów Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mławie;
4) komórkach organizacyjnych Ośrodka - należy przez to rozumieć wyodrębnione w strukturze organizacyjnej Ośrodka działy lub samodzielne stanowiska pracy, jako komórki samodzielne;
5) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Miasta Mława;
6) Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta Mława.
§3
1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Mławie jest samodzielną, budżetową jednostką organizacyjną gminy, utworzoną dla realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.
2. Obszar działalności Ośrodka stanowi miasto Mława.
3. Siedziba Ośrodka znajduje się w Mławie.
4. Ośrodek jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa.
ROZDZIAŁ II
Organizacja Ośrodka
§4
1. Ośrodkiem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor zgodnie z zakresem pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza Miasta.
2. Dyrektor kieruje pracą Ośrodka przy pomocy Kierownika i Głównego Księgowego.
3. Dyrektora zatrudnia Burmistrz Miasta.
4. Pozostałych pracowników Ośrodka zatrudnia Dyrektor.
5. Kierownik wykonuje zadania Dyrektora podczas jego nieobecności w zakresie udzielonego przez niego pełnomocnictwa.
6. Dyrektor Ośrodka może upoważnić również inną osobę do wykonywania zadań,
o których mowa w pkt.5.
§5
1. Strukturę organizacyjną Ośrodka tworzą komórki organizacyjne: działy oraz samodzielne stanowiska pracy.
2. Schemat organizacyjny Ośrodka stanowi integralną część Regulaminu.
3. W skład Ośrodka wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Dział Pomocy Środowiskowej (DPS)
2) Dział Świadczeń Rodzinnych (DŚR)
3) Dział Świadczeń (DŚ)
4) Dział Finansowo – Księgowy (DFK)
5) Dział Administracyjny (DA)
6) Dział Organizacyjny (DO)
7) Dział Usług Opiekuńczych i Specjalistycznych Usług Opiekuńczych (DUO i SPUO)
8) Dział Profilaktyczno-Społeczny (DP-SP)
9) Dział Dodatków Mieszkaniowych (DDM)
10) Dział Wspierania Rodziny (DWR)
11) Dział Pomocy Materialnej (DPM)
§6
Zadania i organizację wewnętrzną komórek organizacyjnych ustala Dyrektor Ośrodka.
ROZDZIAŁ III
Zadania Ośrodka
§7
Zadania realizowane przez Ośrodek obejmują w szczególności:
1) przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawami świadczeń,
2) pracę socjalną,
3) prowadzenie i rozwój niezbędnej infrastruktury socjalnej,
4) analizę i ocenę zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej,
5) realizację zadań wynikających z rozeznanych potrzeb,
6) rozwijanie nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb,
7) współpraca z instytucjami, organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
ROZDZIAŁ IV
Zadania Dyrektora Ośrodka
§8
1. Do zadań Dyrektora Ośrodka należy:
1) organizowanie pracy Ośrodka;
2) kierowanie bieżącymi pracami i reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz zgodnie
z udzielonym pełnomocnictwem przez Burmistrza Miasta;
3) wydawanie z upoważnienia Burmistrza Miasta decyzji administracyjnych
w indywidualnych sprawach z zakresu:
- pomocy społecznej należących do właściwości gminy,
- świadczeń rodzinnych,
- świadczeń alimentacyjnych,
- dodatków mieszkaniowych,
- świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym.
- potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej;
3) koordynowanie realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych;
4) wykonywanie uchwał Rady Miejskiej;
5) wykonywanie zarządzeń Burmistrza Miasta;
6) ustalenie regulaminu organizacyjnego i innych regulaminów Ośrodka;
7) przestrzeganie statutu, regulaminów oraz instrukcji wewnętrznych obowiązujących w Ośrodku;
8) gospodarowanie funduszem płac i innymi funduszami zgodnie z przydzielonym budżetem i przepisami prawa;
9) nadzór nad powierzonym Ośrodkowi mieniem gminy;
10) podejmowanie decyzji kadrowych w stosunku do pracowników Ośrodka;
11) składanie Radzie Miasta corocznych sprawozdań z działalności Ośrodka oraz przedstawianie potrzeb w zakresie pomocy społecznej;
12) współpraca z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
2. Dyrektor Ośrodka realizuje zadania wynikające ze Statutu, Regulaminu Organizacyjnego, a także innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa poprzez wydawanie zarządzeń.
ROZDZIAŁ V
Zadania Kierownika
§9
Do zadań Kierownika Działów należy:
1) kierowanie pracą oraz reprezentowanie Ośrodka w czasie nieobecności Dyrektora MOPS w zakresie udzielonego przez niego upoważnienia;
2) sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej;
3) opracowywanie sprawozdań kwartalnych, półrocznych i rocznych z udzielonych świadczeń pomocy społecznej;
4) sporządzanie wzorów decyzji administracyjnych i sprawdzanie projektów przygotowanych decyzji pod względem merytorycznym i prawnym dotyczących zasadności przyznania bądź odmowy świadczeń;
5) nadzór nad właściwą realizacją obowiązków pracowników socjalnych - analiza prawidłowości sporządzanych wywiadów środowiskowych i kontraktów socjalnych;
6) sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych;
7) kompletowanie dokumentów i przesyłanie odwołań do Samorządowego Kolegium Odwoławczego;
8) załatwianie spraw interwencyjnych kierowanych do Ośrodka;
9) współpraca i współdziałanie z innymi organizacjami i instytucjami w zakresie realizacji zadań pomocy społecznej, w tym z organizacjami pozarządowymi;
10) podejmowanie, w porozumieniu z działem finansowo-księgowym oraz działem świadczeń czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych wobec klientów, którzy niesłusznie pobrali świadczenia z pomocy społecznej lub nie wywiązali się z obowiązku ich zwrotu.
ROZDZIAŁ VI
Zadania Komórek Organizacyjnych
§ 10
Dział Pomocy Środowiskowej
1. W Dziale Pomocy Środowiskowej zatrudnieni są:
a) specjaliści pracy socjalnej
b) starsi specjaliści pracy socjalnej
c) starsi pracownicy socjalni
d) pracownicy socjalni
e) aspiranci pracy socjalnej
2. Do zadań Działu Pomocy Środowiskowej należy:
1) dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń;
2) przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych i ich aktualizacja;
3) rozwijanie nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb;
4) prowadzenie poradnictwa dla osób ubiegających się o pomoc społeczną;
5) pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych;
6) współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach;
7) współpraca z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii oraz skutków negatywnych zjawisk społecznych;
8) współuczestniczenie w opracowaniu oraz wdrażaniu lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia;
9) prowadzenie pracy socjalnej w środowiskach obejmowanych pomocą społeczną,
w tym także zawieranie kontraktów socjalnych;
10) kompletowanie i sprawdzanie pod względem merytorycznym i formalnym dokumentów wymaganych do przyznania świadczeń pomocy społecznej oraz przygotowywanie projektów decyzji;
11) sporządzanie list dzieci korzystających z posiłków w szkołach, przedszkolach i placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego;
12) sprawdzanie pod względem merytorycznym rachunków oraz sporządzanie odpłatności za przyznane posiłki;
13) obsługa systemu informatycznego;
14) współpraca z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
§ 11
Dział Świadczeń Rodzinnych
1. W dziale Świadczeń Rodzinnych zatrudnieni są:
a) główny specjalista ds. świadczeń rodzinnych
b) inspektor ds. świadczeń rodzinnych
c) pomoc administracyjna
2. Do zadań Działu Świadczeń Rodzinnych należy:
1) przyjmowanie wniosków wraz z wymaganą dokumentacją;
2) sporządzanie decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń rodzinnych oraz zasiłków pielęgnacyjnych;
3) realizacja świadczeń poprzez sporządzanie list wypłat;
4) wprowadzanie na bieżąco danych do systemu informatycznego;
5) rozpatrywanie wniosków o przyznanie świadczeń z Funduszu Alimentacyjnego;
6) wydawanie decyzji w sprawie przyznania świadczeń z F.A;
7) sporządzanie list wypłat osób, którym przyznano ww. świadczenie;
8) prowadzenie postępowania wobec dłużników alimentacyjnych i wydawanie w tych sprawach decyzji;
9) sporządzanie sprawozdań z realizacji świadczeń;
10) bieżące śledzenie zmian przepisów prawnych i prawidłowe ich wykorzystanie w celu skutecznej realizacji powierzonych zadań;
11) prowadzenie rejestru odwołań, innych rejestrów ułatwiających pracę;
12) wydawanie zaświadczeń dotyczących świadczeń rodzinnych i świadczeń z Funduszu Alimentacyjnego;
13) prowadzenie dokumentacji dotyczącej ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych osób korzystających z pomocy społecznej.
3. Decyzje administracyjne w ww. sprawach podejmuje Główny Specjalista ds. świadczeń rodzinnych.
§ 12
Dział Świadczeń
1. W dziale Świadczeń zatrudnieni są:
a) specjalista pracy socjalnej.
2. Do zadań Działu Świadczeń należy:
1) prowadzenie dokumentacji oraz rejestrów udzielanych świadczeń;
2) ewidencjonowanie i przechowywanie akt podopiecznych Ośrodka;
3) opracowywanie decyzji administracyjnych przyznających świadczenia z pomocy społecznej oraz o skierowaniu do domu pomocy społecznej;
4) ustalanie odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej;
5) sprawdzanie pod względem merytorycznym wywiadów środowiskowych;
6) współdziałanie z pracownikami rejonowymi w sprawach dotyczących organizacji pomocy społecznej;
7) wydawanie zaświadczeń o otrzymanych świadczeniach osobom korzystającym
z pomocy;
8) sporządzanie list wypłat świadczeń społecznych;
9) koordynowanie współpracy Ośrodka i punktu świadczącego usługi;
10) obsługa programu informatycznego;
11) podejmowanie w porozumieniu z działem finansowo-księgowym oraz działem pomocy środowiskowej czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych wobec klientów, którzy niesłusznie pobrali świadczenie z pomocy społecznej lub nie wywiązali się z obowiązku zwrotu świadczeń.
§13
Dział Finansowo-Księgowy
1. W Dziale Finansowo-Księgowym zatrudnieni są:
a) główny księgowy
b) główny specjalista ds. księgowości
c) referent ds. księgowości
d) referent ds. kadrowo - płacowych
2. Do zadań Działu Finansowo-Księgowego należy:
1) prowadzenie rachunkowości jednostki, zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami;
2) opracowywanie planów finansowych Ośrodka;
3) realizowanie budżetu Ośrodka w zakresie zatwierdzonych planów;
4) sporządzanie okresowych analiz i sprawozdań z wykonania budżetu oraz obowiązującej sprawozdawczości finansowej;
5) prowadzenie analizy wydatków i dochodów Ośrodka;
6) sporządzanie planów inwentaryzacyjnych;
7) obsługa programów informatycznych;
8) sprawdzanie pod względem formalnym i rachunkowym dokumentów finansowych;
9) finansowa obsługa płac, ZUS-u i Urzędu Skarbowego;
10) podejmowanie w porozumieniu z działem pomocy środowiskowej i świadczeń rodzinnych czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych wobec klientów niesłusznie pobierających świadczenia z pomocy społecznej lub nie wywiązujących się z obowiązku ich zwrotu;
11) obsługa kasy Ośrodka obejmująca dokonywanie wypłat świadczeń, talonów, płac oraz przyjmowanie wpłat z tytułu zwrotu świadczeń i odpłatności;
12) należyte zabezpieczenie środków pieniężnych i papierów wartościowych w kasie Ośrodka;
13) prowadzenie kartotek dłużników alimentacyjnych i wpłat od nich wyegzekwowanych przez komorników;
14) prowadzenie dokumentacji dotyczącej ZFŚS Ośrodka;
15) sporządzanie planu urlopów wypoczynkowych pracowników, prowadzenie ewidencji urlopów oraz analiza ich wykorzystania;
16) kontrola dyscypliny pracy pracowników;
17) prowadzenie korespondencji w zakresie spraw pracowniczych;
18) prowadzenie teczek akt osobowych pracowników Ośrodka oraz spraw wynikających ze stosunku pracy;
19) sporządzanie sprawozdań z zakresu zatrudnienia;
20) prowadzenie wykazu i rejestru delegacji służbowych pracowników;
21) prowadzenie rejestru wyjść służbowych i prywatnych.
3. Działem Finansowo-Księgowym kieruje Główny Księgowy.
4. Podczas nieobecności Głównego Księgowego zastępstwo pełni Główny Specjalista ds. Księgowości.
§14
Dział Administracyjny
1. W Dziale Administracyjnym zatrudnieni są:
a) kierownik administracyjny
b) robotnik gospodarczy
c) konserwator
d) koordynator ds. grup wsparcia
e) pomoc administracyjna
2. Do zadań Działu Administracyjnego należy:
1) administrowanie obiektami Ośrodka;
2) nadzór nad stanem technicznym, sanitarnym i właściwą eksploatacją wszystkich obiektów i urządzeń Ośrodka (remonty, naprawy itp.);
3) zaopatrywanie w sprzęt, urządzenia i materiały biurowe Ośrodka;
4) planowanie wydatków związanych z utrzymaniem obiektów;
5) planowanie wydatków na zakup materiałów i przedmiotów nietrwałych na potrzeby działalności Ośrodka;
6) prowadzenie spraw gospodarczych, bhp, przeciwpożarowych i spraw obrony cywilnej Ośrodka oraz nadzór nad przestrzeganiem tych przepisów;
7) przygotowywanie i prowadzenie postępowań w zakresie zamówień publicznych i otwartych konkursów ofert;
8) utrzymywanie czystości i porządku w pomieszczeniach i wokół budynku;
9) utrzymywanie w czystości sprzętu gospodarstwa domowego;
10) obsługa łaźni;
11) konserwacja i drobne naprawy sprzętu gospodarczego;
12) doręczanie adresatom decyzji administracyjnych;
13) doręczanie korespondencji na pocztę;
14) prowadzenie magazynu i ewidencji środków sanitarnych;
15) wydawanie pomocy rzeczowych wynikających z decyzji administracyjnych oraz prowadzenie jej dokumentacji;
16) organizacja spotkań, imprez okolicznościowych i rekreacyjnych w ramach działań prowadzonych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej;
17) prowadzenie archiwum zakładowego.
§ 15
Dział Organizacyjny
1. W Dziale Organizacyjnym zatrudnieni są:
a) pracownik sekretariatu – pomoc administracyjna
b) informatyk
c) radca prawny
2. Do zadań Działu Organizacyjnego należy:
1) obsługa sekretariatu;
2) prowadzenie rejestru korespondencji w dziennikach korespondencyjnych;
3) wydawanie petentom decyzji administracyjnych;
4) obsługa firmowej korespondencji;
5) wydawanie i ewidencja materiałów biurowych;
6) prowadzenie biblioteki;
7) opracowywanie decyzji administracyjnych, projektów uchwał i zarządzeń, projektów umów i porozumień zawieranych przez MOPS, wydawanie opinii prawnych;
8) dbanie by posiadane przez Ośrodek systemy informatyczne cechowały się przejrzystością i sprawdzalnością dokonanych w nim zapisów;
9) nabywanie i użytkowanie systemów informatycznych dla i przez Ośrodek w sposób legalny, z uwzględnieniem specyfiki jego działalności statutowej;
10) wykonywanie niezbędnych czynności w celu osiągnięcia dostatecznych gwarancji dla poprawnego funkcjonowania systemów posiadanych przez Ośrodek;
11) zapewnienie by systemy posiadane przez Ośrodek gwarantowały jego użytkownikom możliwość ochrony danych, możliwość wydrukowania wszystkich przetworzonych danych, przeniesienia ich na wszystkie inne trwałe nośniki;
12) określenie sposobów archiwizowania danych oraz dokonywanie z tego tytułu niezbędnych czynności.
§ 16
Dział Usług Opiekuńczych i Specjalistycznych Usług Opiekuńczych
1. W Dziale Usług Opiekuńczych zatrudnieni są:
a) specjalista pracy socjalnej
b) opiekunki domowe
c) przy specjalistycznych usługach opiekuńczych specjaliści: rehabilitant, logopeda , pedagog
2. Do zadań Działu Usług Opiekuńczych i Specjalistycznych Usług Opiekuńczych należy:
1) prowadzenie dokumentacji usług opiekuńczych, tj. przyjmowanie wniosków, sporządzanie wywiadów środowiskowych i przygotowywanie projektów decyzji;
2) opracowywanie miesięcznych analiz dotyczących kosztów, wydatków świadczonych usług opiekuńczych;
3) naliczanie odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
4) wydawanie podopiecznym sporządzonych należności za wykonane usługi;
5) opracowywanie miesięcznych grafików pracy opiekunek domowych;
6) nadzorowanie pracy opiekunek świadczących usługi w środowiskach podopiecznych;
7) bieżąca kontrola świadczeń usług opiekuńczych w zakresie ich efektywności
i przedstawianie w tej sprawie informacji i wniosków Dyrektorowi Ośrodka.
§ 17
Dział Profilaktyczno – Społeczny
1.W Dziale Profilaktyczno-Społecznym zatrudnieni są:
a) referent ds. administracyjnych
b) koordynator-pedagog
c) pedagog – konsultant ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie
d) psycholog
e) prawnik
f) wychowawca
2. Do zadań Działu Profilaktyczno - Społecznego należy:
Koordynowanie realizacji zadań własnych miasta związanych z profilaktyką
i rozwiązywaniem problemów alkoholowych:
1) prowadzenie zajęć i profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w szkołach na terenie miasta Mławy mających na celu przeciwdziałanie alkoholizmowi, narkomanii i przemocy w rodzinie;
2) udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży ze środowisk zaniedbanych wychowawczo i zagrożonych patologią społeczną;
3) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i ofiar przemocy w rodzinie;
4) udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, przemoc w rodzinie oraz problemy psychospołeczne pomocy psychologicznej, prawnej i pedagogicznej;
5) wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych i przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie;
6) współpraca z Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
7) współpraca z ościennymi gminami w zakresie wspólnych przedsięwzięć z ww. tematyki;
8) stała współpraca z innymi urzędami i instytucjami potrzebna do efektywnego i kompleksowego realizowania w/w zadań;
9) obsługa telefonu zaufania dla osób z problemami uzależnień i ofiar przemocy w rodzinie: dyżur psychologa, prawnika, policjantów itp.;
10) pomoc merytoryczna osobom zgłaszającym wnioski o obowiązkowe leczenie odwykowe do Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
11) współdziałanie z instytucjami na terenie miasta i regionu w celu realizacji zadań pomocy społecznej oraz zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, przeciwdziałaniu narkomanii i ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;
12) organizowanie pracy opiekuńczo – wychowawczej z dziećmi.
§ 18
Dział Dodatków Mieszkaniowych
1. W Dziale Dodatków Mieszkaniowych zatrudnieni są:
a) inspektor ds. administracyjno-lokalowych
b) pomoc administracyjna
2. Do zadań Działu Dodatków Mieszkaniowych należy:
1) udzielanie interesantom niezbędnych informacji w sprawach dodatków mieszkaniowych;
2) przyjmowanie wniosków i prowadzenie ewidencji osób korzystających z pomocy;
3) przygotowywanie i sporządzanie decyzji administracyjnych;
4) sporządzanie list wypłat dodatków mieszkaniowych;
5) opracowywanie projektu zapotrzebowania na środki finansowe, w tym dotacje celowe na dodatki mieszkaniowe;
6) współpraca z zarządcami i administratorami budynków, działami Ośrodka i Urzędem Miasta w sprawach dodatków mieszkaniowych, w szczególności związanych z ich weryfikacją;
7) sporządzanie sprawozdawczości w zakresie wypłat dodatków mieszkaniowych.
§ 19
Dział Wspierania Rodziny
1. W Dziale Wspierania Rodziny zatrudnieni są:
a) asystent rodziny
2. Do zadań Działu Wspierania Rodziny należy:
1) opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną;
2) udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej;
3) udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych, wychowawczych z dziećmi;
4) wspieranie aktywności społecznej rodzin;
5) udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej;
6) motywowanie rodziców do udziału w zajęciach grupowych, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych;
7) udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych;
8) podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;
9) prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci;
10) dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny;
11) monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną.
§ 20
Dział Pomocy Materialnej
1. W Dziale Pomocy Materialnej zatrudnieni są:
a) referent ds. pomocy materialnej
2. Do zadań Działu Pomocy Materialnej należy:
1) prowadzenie postępowania w sprawach dotyczących udzielania pomocy materialnej
o charakterze socjalnym dla uczniów;
2) ustalanie uprawnień do świadczeń dla uczniów zgodnie z Regulaminem udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Miasta Mława;
3) przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych z zakresu przyznawanych stypendiów;
4) prowadzenie postępowań w sprawach wniesionych odwołań;
5) przygotowywanie informacji związanych z realizacją zadań w zakresie pomocy materialnej dla uczniów;
6) obsługa Punktu Informacyjno-Doradczego;
7) prowadzenie rejestru podań w dzienniku korespondencyjnym i systemie informatycznym;
8) przyjmowanie interesantów i udzielanie im informacji z zakresu świadczeń udzielanych przez Ośrodek.
§ 21
Do zadań wszystkich działów należy współpraca z pracownikiem odpowiedzialnym za prowadzenie archiwum zakładowego w zakresie odpowiedniego przygotowania dokumentacji do przekazania do archiwum.
§ 22
Kontrola wewnętrzna
1. Kontrola wewnętrzna ma na celu:
a) sprawdzanie prac poszczególnych stanowisk pod względem zgodności
z obowiązującymi przepisami;
b) ocenę pełnej i terminowej realizacji zadań planowanych;
c) ocenę postępowania prac przy załatwianiu spraw klientów Ośrodka.
2. Kontrola wewnętrzna Ośrodka polega na:
a) dokonywaniu okresowych rozliczeń realizacji zadań planowanych;
b) sprawdzaniu wykonywania zadań pod względem merytorycznym;
c) badaniu rzetelności i terminowości załatwianych spraw.
3. Kontrolę wewnętrzną mogą przeprowadzać:
a) Dyrektor MOPS
b) Kierownik
c) Główny Księgowy
d) inne osoby upoważnione przez Dyrektora MOPS.
ROZDZIAŁ VII
Postanowienia Końcowe
§ 23
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Mławie prowadzi swoją działalność w oparciu
o roczne plany pracy.
§ 24
Tracą moc:
1) Zarządzenie Nr 1/2011 Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mławie
z dnia 5 stycznia 2011 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mlawie
2) Zarządzenie Nr 12/2011 Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mławie
z dnia 25 października 2011 roku w sprawie wprowadzenia zmian w Regulaminie Organizacyjnym Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mławie
3) Zarządzenie Nr 7/2012 Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mławie
z dnia 23 maja 2012 roku w sprawie wprowadzenia zmian w Regulaminie Organizacyjnym Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mławie
§ 25
Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2012r.
06-500 Mława
ul. Narutowicza 6